Regional rute 29

Weekendens træningsplan var ellers fastlagt til nogle lange turer på raceren, men allerede efter 700 m på fredagens tur sprang en eger i baghjullet, og det kan jeg desværre ikke få lavet før næste i uge. Øv øv så røg den plan, men så fik jeg en god ide.
Havde nemlig set der skulle være lavet en cykelrute fra Randers til Langå, og da jeg søgte lidt på det viste det sig faktisk at det er en forlængelse af den regionale rute 29 fra Silkeborg til Langå. En tur på ca 50km først langs gudenåen på grusstier og fra Langå på asfalt sti der følger det gamle banelegeme til Silkeborg.

Banestien ved Laurbjerg en træbro af ældrer dato over Lilleåen

Banestien ved Laurbjerg en træbro af ældrer dato over Lilleåen

Det lykkedes mig at sælge ideen til naboen så søndag kl 9:15 kørte vi afsted på mtb til Randers Regnskov for at følge rute 29. Vejret var stille og forholdsvis mildt skønt det var lidt overskyet indtil vi kom til Randers, men så kom solen igennem. Løse ærmer og vindvest røg i rygsækken. Jeg benyttede nemlig også lige lejligheden til at teste den lille cykelrygsæk jeg fik til Grejsdalsløbet. Nu havde jeg ikke andet end nogle slanger en dunk, og et par bananer i den, men jeg mærkede faktisk ikke jeg havde den på. Jeg er derfor spændt på at prøve den på raceren om det er det samme, for så skal den med rundt om limfjorden senere. På de lange turer kan det være rart med ekstra plads til feks tøj.

Lad os vende tilbage til ruten. Stykket fra Randers til Fladbro var super skønt, men der var godt nok også en del trafik i form af løbere, cyklister og gående, men det er jo forståeligt på sådan en flot dag, at mange andre havde fået samme ide med at komme ud, og nyde naturen.

Gjern å

Gjern å

rute29-3

Fra Fladbro kørte vi ikke så tæt på åen længere men flot tog markerne sig nu ud sådan en søndag formiddag. I Langå begyndte vi at følge det gamle banelegeme, og bortset fra nogle få kilometer på grus så var det asfalt resten af vejen til Silkeborg. Banestien er smal, og man kan kun lige akkurat køre forbi en modkørende cyklist hvis begge trækker helt ud i siden, så vi var nød til at køre efter hinanden, men vi kørte ikke hurtigere end vi sagtens kun snakke sammen alligevel. Mange steder er stien pakket godt ind i træer. Det er som at køre i en grøn tunnel. Det betyder også, at der er masser af læ på ruten. Måske kan det være et alternativ til vintertræningen hvis vinden er strid og kold.
En anden væsentlig ting vil mange sikkert mene. Banen er faktisk næsten flad. Den er så svagt stigende, og faldende at man stort set ikke bemærker det. Derfor tror jeg faktisk ruten egner sig godt til cykelferie, for første gang for en familie med små børn. Ingen biler samt mulighed for at overnatte i Shelters ca halvvejs mellem Langå og Silkeborg. På den måde kan turen knækkes i 2 med en enkelt overnatning hvis man bare lige vil snuse til det at være på cykelferie.

I Silkeborg havde vi arrangere møde med vores familier ved havnen, så her fik vi frokost og Peter fik et lift hjem og jeg besluttede mig for at jeg var frisk nok til at cykle, så tog banen tilbage til Thorsø videre til Ulstrup og hjem.

I alt blev det til godt 123 km på 5t 10 min effektiv cykeltid. En god og anderledes træning. Det var sådan en dag hvor jeg bare synes jeg kunne blive ved. Nu da jeg er blevet kold kan jeg da godt mærke stængerne, men følte mig godt kørende hele turen

Links til Turen

http://cykelby.randers.dk/FrontEnd.aspx?id=93726

https://www.youtube.com/watch?v=WRfpV-7QgM0

http://www.lgbertelsen.dk/cykelture/banestier/enkeltbaner_okt_2011/grindsted_randers/grindsted_randers.html

Dette indlæg blev udgivet i 2014, Turcykling. Bogmærk permalinket.