Bakker og vind

Randi har weekendvagt i denne weekend og i dag lørdag har hun først fri kl 15, så med lidt held kan jeg komme på cyklen omkring halv fire 🙂
Det har jo været det skønneste vejr og lade op i, og ventetiden brugte jeg sammen med ungerne. Først med at skifte vand på akvariet og bagefter kørte vi til Viborg for at købe nogle guppyer til Anders. Der smuttede også lige en enkelt sugemalle med satser på det er en hun, så vi kan få lidt afkom, og sidst men ikke mindst et sejlefinnemolly par. Kan lige fortælle det er guppyen store fætter/kusine.
Det var faktisk et spændende par. De havde ikke været i akvariet mange minutter før hanen svømmede efter hun og prøvede at parre sig med hende, og det forsatte hele dagen, så der må da være forår i luften 😀
Da vi skulle til at lukke guppyer ud havde den ene sgu fået unger så der var lige 6 små guppyer nyfødte. Det var meget spændende synes Anders og fik sat et lille akvarie op til dem så vi kan fodre dem op til de er store nok til at komme i det store akvarie til de andre.

således gik tiden og kl lidt over 3 ringede Randi og sagde jeg godt kunne komme i cykeltøjet. Når hun sådan kommandere ved jeg at der ikke er andet at gøre end høre efter 😀
Derfor kom jeg faktisk afsted kl 15:30, og jeg havde planer om min bakketur omkring Fussingø, men kunne godt se på tiden at det ville blive kniberi med at nå de 63 km inden vik fik gæster kl 18. Min bedste tid på ruten er 2 t 13 min og der var jeg i god form, så jeg måtte jo korte den lidt af.
Halvvejs i Ålum svingede jeg opad Høvejen første gang på den bakke i år ca 7-800 m lang og en jævn stigning på ca 4-5% pust. Ovenfor bakken mærkede jeg første gang at vinden faktisk var lidt en faktor, så der skulle kæmpes for ikke at komme under de 20. Turen gik så over Volstrup op mod Læsten. En rigtig lang bakke vist ca 2 km. I starten stiger den næsten ikke, men jo længere man kommer op jo mere rejser den sig. Vinden som var i det nordøstlige hjørne blæste godt ned igennem slugten, så det gik meget langsom. Her begyndte jeg at tænke lidt over om jeg nu var i stand til alle de andre bakker der var i vente.
Næste bakke er fra Fussingø op mod Ålum meget stejl de første 200 m og så flader den lidt ud men forsætter 500 m mere. Ned i Ålum gik det med 60 km/t og så var det kirkebakken føj for pokker. Jeg havde fundet et passende lav gear syntes jeg og vil prøve at holde et jævn ikke for voldsom pres opad den, men efter 800 støt stigende stigningsprocent så er de sidste 100 m modbydelig stejle. Stående kæmpede jeg mig op med 12 km/t for at blive mødte af en af de danske Jenser som var ude at marchere med fuld opbakning. Han sendte mig et bredt smil da jeg med sveden sprængende fra panden kom over toppen med vejrtrækning som mindede op blæsebælgen i en gammel smedie 😉

Det var så her jeg tog et kig på klokken og bestemte mig for at ændre ruten. Jeg kørte bagom Ålum mod Hornbæk, og undgik på den måde en lang bakke mere. Jeg havde så strid modvind de 9 km til Hornbæk, og der er da også lige 3 bakker mere der skulle overvindes, men i roligt tempo kom jeg da op næsten uden at slingere 😉
Det var så det hele værd, for da jeg jeg i Hornbæk kørte mod Fladbro fik jeg vinden i ryggen, og nu kunne det jo lade sig gøre at køre 37-38 uden at anstrenge sig outstanding 😀
Selv bakken fra Helstrup mod Ø. Velling var medgørlig med vinden i ryggen, så der var faktisk mere kamp i at komme ned af tour de france bakken mod Ålum. Strid modvind og det var ikke muligt at få den over 32 selvom jeg trådte i pedalerne, så lidt vind må der jo have været.
De sidste 8 km gik fint og jeg kunne så glæde mig over en perfekt justeret rute. Havde en ide om en 2 timers tur og jeg ramte næsten på slaget

55,99 km
2:00:34
27,86 km/t

Dette indlæg blev udgivet i 2010. Bogmærk permalinket.

One Response to Bakker og vind

1. Heidi skriver:

blæsebælgen i en gammel smedie…HA HA HA HA HA hvorfor Sørensen var jeg ikke med!! Nå…jeg havde blondine dag i Århus! Tillykke med de små nye i familien! Det var da en mega godt køb der 😛
    Jeg synes du har gjort det godt..det er først på sæson og du har meget om ørene. Men hold op hvor er du bare heldig med Randi 😀 Hun forstår virkelig at samle point på den helt rigtige måde! Sidder bare her og tænker at du er danmarks heldigste mand!

Der er lukket for kommentarer.